Aktualności

z życia naszej szkoły

Złote Szkoły NBP

Na przełomie stycznia, lutego i marca Nasza Szkoła uczestniczyła w projekcie edukacyjnym Złote Szkoły NBP. Jest to ogólnopolski program skierowany do szkół, którego ideą jest rozwijanie kompetencji ekonomicznych młodego pokolenia. Temat II edycji 2021/2022, to „Bezpieczni w finansach osobistych”. Na potrzeby projektu powstała drużyna, w skład której wchodziło ośmioro uczniów z klasy 7 i 8. Zadaniem drużyny było podejmowania zespołowych inicjatyw na rzecz szkoły i najbliższego otoczenia przybliżających zagadnienia ekonomiczne w nowatorski i przystępny sposób. Pracę zespołu uczniów- „Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej” w naszej szkole koordynowały nauczycielki  Małgorzata Perlak oraz Monika Maczuga. Odbiorcami programu byli uczniowie klas 6- 8, którzy przez ostatnie dwa miesiące zgłębiali wiedzę na temat bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów osobistych. Wykonane zostały trzy zadania: lekcja z ekonomią, debata szkolna oraz warsztat uczniowski.  ZADANIE NR. 1  Warsztat uczniowski Spotkanie zostało zrealizowane w formie zdalnej z wykorzystaniem metod pracy na odległość (na platformie Google Meet). Spotkanie odbyło się osobno dla uczniów klas szóstych i siódmych i osobno dla uczniów klas ósmych. Uczniowie wchodzący w skład Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej po przywitaniu uczestników zachęcili uczestników do aktywnego uczestnictwa w spotkaniu informując o przygotowanej niespodziance na koniec spotkania. Prowadzący przedstawili uczniom zasady bezpiecznych zakupów w Internecie, wskazali kim jest konsument i jakie ma prawa, z których korzysta w życiu codziennym. Wyjaśnili również jak można reklamować produkt z tytułu rękojmi, gwarancji, oraz kwestię zawierania zobowiązań finansowych przez Internet. Ponadto, zapoznali uczniów z zagrożeniami dotyczącymi zawierania szybkich pożyczek. Dzięki dokładnym wyjaśnieniom nasi uczniowie dowiedzieli się, że zawieranie umów kupna-sprzedaży przez dzieci poniżej 13 roku życia formalnie jest nieważne. Pomiędzy 13 a 18 rokiem życia nieletni mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych tzn., że na zakup drogich towarów muszą mieć pozwolenie prawnego opiekuna. Co do zaciągania zobowiązań finansowych przez Internet, przez nieletnich, okazało się to też niemożliwe, ponieważ aby zaciągnąć zobowiązanie trzeba mieć ukończone 18 lat i pełną zdolność do czynności prawnych. Bardzo dużo uczniów było zainteresowanych tematem zagrożeń związanych z tzw. chwilówkami. Uczniowie dopytywali również czy omówione prawa konsumenta mają zastosowanie przy zakupach ze stron internetowych. Takie wątpliwości uczniów również zostały rozwiane. Jeden z ambasadorów udzielił  konkretnych informacji, gdzie można szukać pomocy, kiedy  prawa konsumenckie zostaną naruszone. Uczniowie przygotowali gry/quizy, krzyżówkę  które udostępnili na koniec spotkania, by powtórzyć i utrwalić informacje zdobyte podczas spotkania. ZADANIE NR. 2: Debata szkolna 10 lutego w szkole odbyło się spotkanie z p. Justyną Grzywną- dyrektorem Nadsańskiego Banku Spółdzielczego w Nowej Sarzynie, która przeprowadziła prelekcję nt. bankowości elektronicznej i mobilnej. Na początku spotkania, w celu przybliżenia tematu uczniowie z drużyny przygotowali krótkie prezentacje nt. zagrożeń oraz podstawowych zasad bezpieczeństwa w trakcie korzystania z bankowości elektronicznej i mobilnej. Następnie członkowie drużyny odegrali scenkę, w której przeprowadzona została dyskusja za i przeciw odnośnie różnych znanych płatności elektronicznych. Fachowym wsparciem naszej drużynie służyła pani Justyna Grzywna, która w przystępny i ciekawy sposób odpowiedziała na następujące pytania: Na czym polega płatność blikiem oraz oszustwo na tzw. blik'a?" Dlaczego nie powinniśmy podawać numeru naszej karty i kiedy możemy go podać? Czym się różni przyłożenie karty do czytnika od włożenia jej do terminalu? Które z nich jest bezpieczniejsze? Czy istnieje możliwość odzyskania pieniędzy, gdy pomylimy się i wpiszemy zły numer konta podczas przelewu internetowego? Na czym polegają płatności paypal, oraz poprzez kody QR i czy płatności te są bezpieczne? Czy wykonując swoją pracę spotkała się pani z kradzieżami tożsamości i innymi przestępstwami bankowymi? Na początku oraz na końcu spotkania została przeprowadzona krótka ankieta ewaluacyjna ,  która zobrazowała w skali 1-10 przyrost wiedzy uczestników projektu nt. podejmowanych kwestii związanych z bankowością mobilną. Przyrost wiedzy nastąpił z poziomu 2 do 7. Na koniec zajęć został przeprowadzony quiz nt. płatności elektronicznych na platformie internetowej z wykorzystaniem tabletów. Nagrodami dla zwycięzców były dni bez pytania.   ZADANIE  NR. 3: Lekcja z ekonomią Zadanie to polegało na przeprowadzeniu lekcji łączącej różne dyscypliny nauki z ekonomią. Ekspertem z innej placówki szkolnej była pani Joanna Madej, która w ciekawy sposób zapoznała uczniów z czynnikami determinującymi rozwój społeczno- gospodarczy różnych państw . W kolejne części pani Monika Maczuga przedstawiła krótką historię pieniądza oraz w jaki sposób bezpiecznie korzystać z gotówki. Uczniowie mogli również zobaczyć zbiór monet, które kiedyś były w obiegu w naszym kraju. W ostatniej części  pani Małgorzata Perlak przybliżyła uczniom jakie warunki musi spełniać klient banku, który zdecydował się na kredyt( zdolność i wiarygodność kredytowa) oraz z jakimi kosztami kredytu musi się liczyć.